Oko sokolovo: snimanje parkiranja

,, Uloga veštaka saobraćajne struke u prekršajnim postupcima koji se tiču nepropisanog parkiranja je značajna, jer se angažovanjem veštaka mogu analizirati presudne činjenice od kojih zavisi odgovornost ili nepostojanje odgovornosti za prekršaj: prostorna i vremenska dispozicija vozila, stanje horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije, priroda eksploatacione površine i ispunjenost propisanih uslova da bi se ona zaista smatrala površinom zabranjenom za parkiranje. ”

Saobraćaj, transport, licenca, dozvola, nezgoda, udes, odšteta, šteta, naplata štete, vestačenje, veštak, tehnički pregled, sud, sudjenje, osiguravajuće društvo, saobraćajna nezgoda, krivica, odgovornost, policija, uvidjaj, kamion, dozvola za međunarodni transport, vozač, roba, utovar, terminal, flota, upravljanje vozilom, odgovornost, pravno lice, edukacija saobraćaj, parkiranje, oko sokolovo, prekršaj, komunalna milicija,

Na teritoriji grada Beograda, 2019. godine uspostavljen je nov način kontrole saobraćaja, javnosti poznat i zvanično predstavljen kao sistem ,,Oko sokolovo”. Radna zamisao ovog sistema jeste automatizovano prikupljanje dokaznog materijala prilikom vršenja kontrole saobraćaja i to od strane specijalizovanih i tehnički posebno opremljenih vozila komunalne milicije. Težnja je da u praksi bude izbegnuta svaka diskreciona procena ili selektovano evidentiranje nepropisnog parkiranja.

Međutim, zajedno sa prvim obaveštenjima koja su počela da pristižu na adrese vlasnika vozila od strane Sekretarijata za poslove komunalne milicije grada Beograda sa tvrdnjom da su učinili komunalne prekršaje, odmah se javila i dilema – da li pojam ,,automatizovano” zaista znači i savršeno, te da li je jedan automatizovani sistem manje sklon pravljenju greške u proceni, nego što je to ranije bio komunalni milicionar na terenu?

Sistem Oko sokolovo nije savršen i nepogrešiv sistem. O tome svedoče prvi rezultati njegovog rada, koji su pokazali da nije mali broj slučajeva u kojima je postojanje prekršaja krajnje diskutabilno sa stanovišta saobraćajne struke, budući da fotografija predstavlja samo manji deo mnogo složenije saobraćajno-tehničke celine, na mestu gde je vozilo ,,uočeno u prekršaju”.

Jedno od naročito spornih i izazovnih pitanja, jeste saobraćajno-tehnička analiza radnje prekršaja iz čl. 23. st. 1. tač. 2. al. 5. Odluke o komunalnom redu.

Naime, ovom odredbom, propisana je zabrana:

ZAUSTAVLJANJA, PARKIRANJA ili OSTAVLJANJA vozila, čime bi se ometalo:

-KORIŠĆENJE ULICE,

-DRUGOG OPŠTINSKOG PUTA, ili:

-ČIME BI SE UGROŽAVALA BEZBEDNOST UČESNIKA U SAOBRAĆAJU ili

-ČIME BI SE ONEMOGUĆAVALO ODVIJANJE SAOBRAĆAJA.

Da li pozicioniranje vozila na određenom mestu zaista ugrožava bezbednost saobraćaja, predstavlja vrlo složeno pitanje, čija analiza apsolutno nikad ne može, niti sme da bude predmet paušalnog zaključka ili slobodne procene. Pre donošenja zaključka da određeno vozilo ugrožava bezbednost saobraćaja, potrebno je sagledati sve tehničke aspekte jedne saobraćajnice, njenu protočnost, opterećenost, mogućnost drugih vozila da na vreme uoče vozilo kao prepreku, kao i izvedena tehnička rešenja za kretanje pešaka (kao najranjivije kategorije učesnika u saobraćaju, kojima se u svakoj analizi bezbednosti saobraćaja zasluženo poklanja posebna pažnja).

Za dosledno poštovanje saobraćajnih propisa, jedan od osnovnih uslova jeste da propisane  obaveze vozačima budu jasne, blagovremene i lako dostupne. Da to nije uvek slučaj, pokazuje sledeći primer saobraćajnog znaka, koji je inače postavljen upravo u zoni snimanja sistema – oko skolovo.

Da li vozač može da uoči postavljeni saobraćajni znak koji je sakriven iza ćoška?

Saobraćaj, transport, licenca, dozvola, nezgoda, udes, odšteta, šteta, naplata štete, vestačenje, veštak, tehnički pregled, sud, sudjenje, osiguravajuće društvo, saobraćajna nezgoda, krivica, odgovornost, policija, uvidjaj, kamion, dozvola za međunarodni transport, vozač, roba, utovar, terminal, flota, upravljanje vozilom, odgovornost, pravno lice, edukacija saobraćaj, parkiranje, oko sokolovo, prekršaj, komunalna milicija,

U ovom slučaju upravljač puta je odlučio da postavi saobraćajni znak zabrane zaustavljanja i parkiranja pod uglom od skoro 45° u odnosu na uzdužnu osu puta. Pored toga što je takav znak vozačima teško uočljiv, takav način postavljanja saobraćajnog znaka u direktnoj je suprotnosti i sa odredbama Pravilnika o saobraćajnoj signalizaciji, koji vrlo detaljno i jasno definiše pravilan način postavljanja saobraćajnih znakova. Više: Pravilnik o saobraćajnoj signalizaciji.

Uloga veštaka saobraćajne struke u prekršajnim postupcima koji se tiču nepropisanog parkiranja je značajna, jer se angažovanjem veštaka mogu analizirati presudne činjenice od kojih zavisi odgovornost ili nepostojanje odgovornosti za prekršaj: prostorna i vremenska dispozicija vozila, stanje horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije, priroda eksploatacione površine i ispunjenost propisanih uslova da bi se ona zaista smatrala površinom zabranjenom za parkiranje.

Kada se pogleda preliminarni spisak uslova koje je potrebno ispitati pre donošenja zaključka da li je na određenom mestu učinjen komunalni prekršaj, onda je sasvim jasno da takav zaključak nije pozvana da izvede jedna mašina, već isključivo lice koje poseduje stručna znanja i specijalizaciju u oblasti bezbednosti drumskog saobraćaja.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Usluge u saobraćaju & copy; 2014-2022 Frontier Theme